poniedziałek, 16 stycznia 2012

Drożdżówki z nadzieniem cynamonowo-orzechowym

Drożdżówki to moje ulubione ciastka, a tak właściwie jakoś nigdy  ich nie piekłam. Może dlatego że ciasto drożdżowe piekłam raz i jakoś mi nie wyszło. Zamiast cudownej drożdżówki wyszedł wielki bochen chleba. Do upieczenia tych drożdżówek przekonało mnie najbardziej chyba nadzienie-słodkie, orzechowe, cynamonowe....
 Zdecydowanie zaletą tych bułeczek jest to że można je zrobić wieczorem, zostawić na noc w lodówce i upiec rano na śniadanie....

 Potrzebujemy:

Ciasto:
1 torebka suszonych drożdży lub 20 g świeżych
1/2 łyżeczki i 1/4 szkl. drobnego cukru
1/4 szkl.ciepłej wody
1/2 szkl. mleka w temp. pokojowej
1 jajko
1 żółtko
cukier waniliowy z prawdziwą wanilią
2 3/4 szkl. mąki, dodatkowo do podsypania blatu
szczypta soli
skórka otarta z połowy cytryny
110 g masła w temp.pokojowej

Nadzienie:
1/4 szkl.drobnego cukru
1/4 szkl. ciemnego,brązowego cukru
1/4 szkl. drobno posiekanych orzechów pekanów (ja użyłam nerkowców)
1/4 szkl.drobno posiekanych orzechów włoskich
1/4 szkl.żurawiny suszonej lub kandyzowanej skórki pomarańczowej
1/2 łyżki mielonego cynamonu
1/8 łyżeczki mielonych goździków (pominęłam)
2 łyżki syropu klonowego, ewent. miodu (dałam golden syrup)
1 opakowanie (125g) serka Philadelphia w pokojowej temp.
100 g stopionego masła

Przygotowanie:

Do miski wkładamy drożdże z pół łyżeczki cukru i 1/4 szkl.ciepłej wody, składniki trzeba dobrze wymieszać i odstawić na 10 min. Po tym czasie dodajemy oba cukry, mleko,cukier waniliowy, żółtko i skórkę z cytryny. Całość miksujemy do połączenia składników. Dodajemy mąkę z solą i miksujemy ciasto na średnich obrotach, po około 4 minutach zwiększyć obroty i miksować dalej. Cały czas miksujemy i dodajemy po kawałku masła, kolejny dodajemy gdy poprzedni połączy się z ciastem. Miskę z ciastem przykrywamy ściereczką lub folią spożywczą i odstawiamy na około 1-2 godziny do wyrośnięcia.
Kiedy ciasto rośnie przygotowujemy nadzienie. Mieszamy wszystkie składniki oprócz serka.
Wyrośnięte ciasto wykładamy na oprószony mąką blat i posypujemy również wierzch mąką. Rozwałkować lub uformować dłońmi prostokąt o grubości ok 1 cm. Na wierzchu ciasta rozsmarowujemy serek a na nim nadzienie. Ciasto zwijamy jak roladę i kroimy na plastry 2-3 cm. Układamy na blasze na papierze do pieczenia lub wysmarowanej mąką zachowując odstępy około 4 cm. Ciasto odkładamy do wyrośnięcia. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 190 st.na złoto-czas zależy od grubości drożdżówek (15-30 min)
Drożdżówki polukrować ulubionym lukrem.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz